Hati ini.....
Daripada pandangan mata. Daripada pandangan telinga. Bahkan daripada seluruh pengucapan rasa dan deria, ia pada akhirnya berjejak di HATI....

Makan malam....

Salam'alaik..


Alhamdulillah, malam ni ana bersama sahabat2 ana berjaya menyantap makan malam hasil masakan sendiri tanpa memerlukan bantuan pembantu rumah, sanak saudara, kaum muslimat mahupun membelinya dikedai makan atau di pasar malam. Best nyer!!!! Namun, ini semua adalah rezeki dan kekuatan dari Allah kepada kami untuk menyiapkan sajian makan malam. Alhamdulillah..

pada mulanya, kami merancang nak masak selepas asar sebab ana ngan sahabat2 ana tak lunch lagi. tp, disebabkan faktor masa yang tidak mengizinkan maka rancangan tersebut ditunda ke makan malam..

setelah tibanya malam, bermulalah kisah si labu labi memasak didapur.. hahahahahhaha..... dalam peti sejuk ada daging lembu, ayam dan kobis. nak masak ape erk mlm ni??? timbul persoalan di kepala hotak kami. al-maklumlah, kami ni bukannya pakar masak. ade yang bagi cadangan ayam goreng and sayur kobis masak belacan. tp, asyik makan ayam goreng jerk sekali-sekala tukar la menu lain. Jadi, secara automaticnyer cadangan tersebut terreject...kesian... huhhuhuhhuhu.... bila pikir punya pikir dan bincang punya bincang, akhir ana ngan sahabat2 ana sepakat nak masak Ayam masak merah ngan sayur kobis masak tumis..

kami pon bagi2 tugas. ade yang potong bawang, ade yang masak sayur, ade yang masak nasi, ade plak yang masak ayam. tp ade seorang sahabat tu, tugas die just bagi arahan, tenguk, rase dan makan!!! ish3.... kami ni bukan nyer reti masak. semua main campak jerk... ape yang ade depan mate, campak jerk... nnti yang makannyer kami gak, bukannyer orang laen.. huhuhu...


AKHIRNYA........

Sayur kobis tumis berjaya siap dengan jayakan. tp ayam masak merah plak buat hal. ade ke patut, waktu ayam dah siap masak and tinggal masukkan dalam pinggan... sahabat ana baru teringat lupe letak garam!!!!!!! adesh3... pening.. ape lagi.. sahabat ana terus masukkan garam.. tp, punyer la masin... fu.. masukkan gula la plak nak meneutralkan la konon.. tp tawar la plak.. sahabat ana yang bertugas sebagai pemerhati dan tukang rase pon masukkan garam lagi.. fuh.. boleh kene darah tinggi woo!!!

setelah menempuh pelbagai dugaan dan cobaan yang beronak duri kami gagahi jua semuanya dan AKHIRNYA....
kejayaan menjelma!! Ayam Masak Merak siap!!!!


Kobis bersama daging masak tumis


Ayam Masak Merah



Ayam Masak merah ready untuk ana punyer.... hahahah..


ALhamdulillah semua sajian dapat disiapkan pada masa dan waktu yang sepatutnyer... menu sajian yang telah dibincangkan siap dengan jayanya... setelah menempuhi pelbagai godaan, cabaran, dugaan, tomahan, kritikan dan sebagainya ana dan sahabat2 ana tempuhi semuanya dengan penuh keyakinan, tabah dan konfiden... setiap titik peluh kami berbaloi.. huhuhuhuh...


SAjian makan malam hasil titik peluh sendiri... SEDAPNYER!!!

Itulah sedikit pengalaman untuk dikongsikan kepada semua pada coretan kali ini...

Pesanan dari ana:
1) makanlah makanan berkhasiat
2) kurangkan gula dalam makanan atau minuman sebab boleh menyebabkan penyakit kencing manis
3) kurangkan garam dalam makanan kerana boleh menyebabkan penyakit darah tinggi


wassalam...



9 jom komen:

salam...
best plk nengok kaum adam msk2 d dpur...lauk2 nyer pn sdp..mgalahkan org pmpuan msk...hiks...janji knyang sudah....selamat menjamu selera..=)


waaahh...bestnyer..
bkn sng jejaka nk memasak ni..hehe..
ayam masak merah versi abg rashid...hehehe...=]


erk... boleh makan ke masakan ko tu rasyid... aku risau seyh... ke ko kat hospital skang? wad mane?


lieya and seroja... jangan igt pompuan jerk tau pandai masak.. huhuhuhuhu... tengok kaki la...

cis.... faris ngan azim x caye???? ish3.. jangan perkecilkan kemampuan beta tau.. lauk tu bukan setakat boleh makan... sampai jilat kaki n pinggan tau... sedap giler!!! klu x caye, tanyer naqib, krul or aman...

diorang yang masak ayam tu.. ak masak sayur jerk... hahahahhahahah


salam...huhu sedap tu rashid. cuma hang kena kurangkan minyak seket ja lagi. hehe bila hang nak masak ayam masak merak kat aku? huhu


hahaha... tu pasal... terlupe pla... minyak bnyak gile...

satu lg pesanan dr kementerian kesihatan: kurangkan minyak dalam makanan sebab banyak kolestrol...

fuh... bukan ayam masak merak la.. ayam masak merah!!!

tersilap tulis...


jom masak lg rasyid...

lapo laa...

hehehhe...


This comment has been removed by the author.

Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
"jika masa remaja tidak digunakan menurut selayaknya, pastilah akan meninggalkan kenangan pahit di masa tua"

Followers

pelawat...


Masa dan Ketika....

Blog Updates

Jom SeMBang.....


ShoutMix chat widget