Hati ini.....
Daripada pandangan mata. Daripada pandangan telinga. Bahkan daripada seluruh pengucapan rasa dan deria, ia pada akhirnya berjejak di HATI....

Hujan....

Salam'alaik...

Erm... rasenya, hari ni ana nk coretkan sesuatu dalam blog ana ni.. tp, dalam bahasa ibunda ana... sesape yang tak paham apa yang ana coretkan lepas ni, bolehlah minta bantuan sahabat2 yang memahaminya.. huhuhuhuhu....

Rasanya, tuk kali pertama kamek nulis artikel or cerita dalam blog tuk dalam bahasa melayu sarawak.... biak nak sik paham ya, pepandei la cari sesapa nak boleh terjemah... bak kata urang tua-tua, pepandei la mauk idup....

Rah ctuk dah lamak rasanya sik hujan. Alhamdulillah, petang tadik Allah turunkan sedikit rahmatnya nak diberik nama 'HUJAN'. Bila kamek jenguk rah luar, kami rasa dirik kamek tenang jak nangga hujan turun. sampei sik sedar ari dah mauk maghrib.. Subhanallah!!! Indahnya ciptaan Allah!!! Jadi, kamek mauk kongsi skit berkaitan ngan hujan.

Semua orang dah tauk, hujan adalah nikmat, rahmat ngan anugerah nak Allah berik ngan semua makhluknya rah muka bumi tuk. Sik kira la manusia, binatang, tumbuhan, batu, gunung, kayu ngan macam2 agik la dengan kata laen, hujan tok ada manfaat untuk keseluruhan makhluk ciptaan ALlah...

Tp, biasanya kita akan dengar kata-kata tuk:

‘Aduh!! malah hujan jak... bila mauk berenti ka... hujan.. hujan.. hujan.. mok molah keja pon susah’.



Kita Semakin Membenci Hujan, Itukan Rahmat



Hal tok dapat kita nangga pada sabda Nabi s.a.w,

Allah Ta’ala berfirman, ‘Manusia menyakiti Aku; dia mencaci maki masa (waktu), padahal Aku adalah pemilik dan pengatur masa, Aku-lah yang mengatur malam dan siang menjadi silih berganti.’ “(HR. Bukhari dan Muslim).

Rasulullah s.a.w juga bersabda,

“Janganlah kamu mencaci maki angin.” (HR. Tirmidzi, beliau mengatakan hasan shohih)




Dari dalil rah atas ya, jelas dinyatakan bahawa mencaci maki masa (waktu), angin, dan makhluk lain yang tidak dapat berbuat apa-apa, termasuklah hujan adalah dilarang sama-sekali.


Iboh nangga remeh perkara tok!!!
kamek doakan semoga Allah menjaga kita, agar segala tutur kata kita banyak bersyukur kepada-Nya atas kurniaan hujan dan semoga Allah melindungi dirik kita tuk dari banyak mencela.



Diriwayatkan dari 'Aisyah r.a.: Setiap kali Rasulullah Saw. melihat hujan
turun, Nabi Saw. bersabda, "Ya Allah! Biarkanlah ia menjadi hujan yang
membawa kemanfaatan." (Shahih Al-Bukhari)




Wallahualam...
2 jom komen:

Kamek lwh paham sikit jak..hehe


hahahahha...

ok le tu klu paham skit.. erm.. mesti ko tau sesikit bahasa melayu srwk ni waktu ko PLKN kt sarawak kan????? huhuhuhuhuhuhu


Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
"jika masa remaja tidak digunakan menurut selayaknya, pastilah akan meninggalkan kenangan pahit di masa tua"

Followers

pelawat...


Masa dan Ketika....

Blog Updates

Jom SeMBang.....


ShoutMix chat widget