Hati ini.....
Daripada pandangan mata. Daripada pandangan telinga. Bahkan daripada seluruh pengucapan rasa dan deria, ia pada akhirnya berjejak di HATI....

Hari pertama Aiduladha 2009.......



Salam’alaik..

Untuk entry kali ni, D-rast nak kongsikan bersama sahabat-sahabat sekalian ringkasan pengalaman, sepanjang hari pertama sambutan Hari Raya Aiduladha 2009 bertempat di Lenggeng Negeri sembilan......

7.00 am :
bersiap-siap untuk menunaikan Sholat sunnat Aiduladha... Tema baju tahun ni : Jubah Biru gelap + butang warna biru + kopiah putih + kain pelikat...

8.00 am :
Berangkat menuju ke destinasi untuk Sholat Aiduladha...sebelum tu.. termenung sekejap kat atas motor Honda Wave Biru JJD 7801..... erm.. nak p Sholat kat Masjid Putra Nilai or Masjid Mantin?? Last-last... Masjid Al-Mantin gak jd pilihan hatiku... (Sholat jerk la kt Masjid yg paling dekat.. tak yah susah-susah)

8.05 am :
Berada di dalam Masjid sementara menunggu untuk Sholat Jumaat.... Sambil bertakbir memuji Kebesaran Allah, mata d-rast merayau-rayau memerhatikan orang sekeliling....... ramainyer student International Kolej Legenda!!! Kesian diorang tak dapat sambut Aiduladha kat Negara diorang... (dalam hti d-rast.. same jerk ngan ak.. padan muke x pat balik srwk.. beraye sesorg kt Legenda.. hahahha) tengah duk leka pandang sekeliling tetibe... datang sorang Pakcik duk saf depan d-rast... bergaya siot pakcik tu!! Jubah putih + Spek Hitam + jam warna ala-ala emas + cincin mcm-mcm jenis penuh kat jari..... pergh......

8.30 am :
Sholat sunnat Aidiladha dan Kutbah

9.00 am :
Alhamdulillah tertunai la sudah Sholat sunnat Aiduladha..... so.. D-rast terus bergegas balik kolej.....

11.00 am :
Argh..... frusrt yer!! sampai Lenggeng lambat.... x smpat tgk diorg tumbangkan lembu... sesampai jerk... lembu dh tumbang kene sembelih n dah kene lapah....... masing-masing tgh sibuk ngan tugasan yang dh diamanahkan.... ade yang melapah daging, ade yang mengapak tulang, ade yang bersihkan perut, ade yang tarik-menarik ekor , ade yang tgk duk timbang daging, ade yang jd supervisor, ade yang xde keje.. tp buat2 ade keje.. (kalau tak ..nnti x dpt daging.. hahaha).. mcm2 ragam...










D-rast suke sgt situasi mcm ni.... gotong royong, bantu membantu, tolong menolong, bergurau senda, kapak mengapak, pisau memisau, timbang menimbang, potong memotong, lapah melapah, cubit menyubit, latah melatah......... semua Nampak ceria......























Budak-budak pulak sibuk main tarik-tarik tali kat sungai kecik...... kreatif sungguh diorg ni.. ade jerk bende yang dimain... Nampak tali.. main tarik tali.. Nampak papan.. diorg wt jambatan atau titi, Nampak ranting kayu... diorang main pedang-pedang.. Nampak buah rambutan yg gugur.. diorang main bom mengebom... .... best gak jd kanak2 kan?? Hehehe....






12.30 pm :
Kecemasan!!! Dah lambat dah ni!! Hari ni hari Jumaat!! Sholat Jumaat!!! Cpt.... cpt... cpt... Masing-masing kalang kabut... daging bnyak lg yang belum dilapah n ditimbang.... argh.. tanpa buang masa.... dengan sepantas panahan kilat, selaju arus elektrik, secekap gelombang broadband..... petugas-petugas masing-mmasing focus dengan kerja masing-masing.......

12.50 pm :
Alhamdulillah.. akhirnya!!! semua kerja- kerja melapah n pembungkusan daging selesai..... wah!!!! Banyak nyer daging........ berkilo-kilo... sampai tak terkire kilonyer..... sedanng D-rast duk kire bungkusan.. tetibe terdengar... Allahuakhbaar-Allahuakkhbar.... Azan sholat Jumaat!!!!!




1.50 am :
Selesai bersholat Jumaat di Masjid Lenggeng.. Alhamdulillah....

2.00 pm :
Berada di rumah PJ saudara Zulkifli..... menunggu majlis kesyukuran dan jamuan.... masa untuk mamam!! Nyum2..... Nyum3!!!sedapnyer...!!!!! macam-macam ada..... Lemang + ketupat palas + Ketupat segiempat + rendang daging + Kuah kacang + sup daging + daging masak lemak + daging masak kicap + nasi putih + buah rambutan = KENYANG!!! Alhamdulillah... terubat gak kesedihan n kerinduan kt family di kampg halaman.. heheheh......

3.00 pm :
hujan rintik-rintik, air bergelora, emak bagi duit, adik pergi sekolah......... ingatkan lepas jamuan nak terus balik.. tp, tetibe plak hujan dh mulai turun... jd.. d-rast tangguhkan niat tu.. sementara tunggu hjan reda.. d-rast bersama anak PJ n 2 orang sahabat dari MMU berehat kat dalam kabin @ lebih femilier dipanggil.. homestay.... n beradu kepenatan kami disitu... zzzzzzzzzzzz...


6.15 pm :
Hujan pon dah reda.. lepas jerk Sholat Asar...... sebelum balik, macam-macam lauk dibekalkan Kak Su..... teringat masa sekolah kecik-kecik dulu.. sebelum pergi asrama hujung minggu, emak msti bekalkan nasi n lauk... kekadang rase malas nak bawa coz berat.. tp, tak nak la lukakan hati emak.. bw jerk la bekal tu. Hehehhe..











Maka......... D-rast pon berangkat pulang ke kolej.. kebetulan pulak sahabat dr MMU pon nak balik ke Kampus diorang..... Berpisahlah kami di HARI PERTAMA AIDULADHA 2009..........


Wassalam....
0 jom komen:
Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
"jika masa remaja tidak digunakan menurut selayaknya, pastilah akan meninggalkan kenangan pahit di masa tua"

Followers

pelawat...


Masa dan Ketika....

Blog Updates

Jom SeMBang.....


ShoutMix chat widget