Hati ini.....
Daripada pandangan mata. Daripada pandangan telinga. Bahkan daripada seluruh pengucapan rasa dan deria, ia pada akhirnya berjejak di HATI....

Mesir: Pekerja Mogok Terhadap Eksport ke Israel



Sabtu (7 Februari)lalu, para pekerja Syarikat Baja Mesir di Suez mengadakan bantahan terhadap pengeksportan baja ke Israel.

Bantahan ini merupakan yang julung-julung kali mereka adakan sejak serangan Israel ke atas Gaza hujung tahun lalu.

Syarikat ini mempunyai kira-kira 800 orang pekerja.

Syarikat Baja Mesir dimiliki oleh keluarga Sawiri. Najib Sawiri merupakan orang ke-62 terkaya di dunia dalam senarai yang dikeluarkan oleh Forbes.

Ayahnya pula, Onsi, menduduki tangga ke-96 dan adiknya Nassif di tangga ke-226, di bawah nama syarikat pembinaan Orascom.

Syarikat Baja Mesir menandatangani perjanjian untuk mengeksport sebanyak 1000 tan baja fosfat ke Israel, dengan purata 100 tan setiap minggu.

Dua hari sebelum bantahan tersebut, para pekerja dilaporkan terkejut apabila diminta oleh pihak pentadbiran untuk memproses pesanan baja yang tidak bertanda yang akan dihantar oleh trak Jordan ke lokasi yang tidak diketahui.

Akibatnya, kira-kira 100 orang pekerja mogok dan enggan memproses pesanan tersebut kerana mereka mempercayai bahan tersebut akan dihantar terus ke Israel.

Apabila pihak pentadbiran syarikat mengetahui tentang situasi tersebut, mereka mematahkan mogok tersebut dengan mengugut untuk memberhentikan pekerja dan memotong sebanyak setengah bulan gaji daripada kesemua pekerja syarikat tersebut.

Di Mesir kini, pelbagai perkembangan berlaku dengan sangat cepat. Khususnya dalam tiga tahun kebelakangan ini, pergerakan perpaduan Palestin dan pergerakan pekerja kini mengambil semakin banyak tindakan untuk membantah kerajaan demi menyatakan sokongan terhadap Palestin dan juga dalam mempertahankan hak-hak pekerja
di Mesir.
0 jom komen:
Related Posts with Thumbnails

About Me

My photo
"jika masa remaja tidak digunakan menurut selayaknya, pastilah akan meninggalkan kenangan pahit di masa tua"

Followers


pelawat...


Masa dan Ketika....

Blog Updates

Jom SeMBang.....


ShoutMix chat widget